رایزنی پنهانی تهران و واشنگتن درباره مبادلات بانکی؟ | هدف مهم بلینکن از سفر به ریاض

رایزنی پنهانی تهران و واشنگتن درباره مبادلات بانکی؟ | هدف مهم بلینکن از سفر به ریاض

همشهری آنلاین – گروه سیاسی: در شرایطی که محمدرضا فرزین، رئیس‌کل ‌بانک مرکزی ایران به منظور توسعه همکاری‌ها و مناسبات پولی و بانکی میان تهران و ریاض و

همشهری آنلاین – گروه سیاسی: در شرایطی که محمدرضا فرزین، رئیس‌کل ‌بانک مرکزی ایران به منظور توسعه همکاری‌ها و مناسبات پولی و بانکی میان تهران و ریاض و همچنین شرکت در پنجاهمین سالگرد تأسیس بانک توسعه اسلامی، به عربستان رفته‌است، برخی منابع رسانه‌ای ادعا کردند با توجه به حضور مقام‌های ارشد آمریکایی، از جمله آنتونی بلینکن، وزیر امورخارجه و جروم پاول، رئیس «فدرال رزرو»، احتمال انجام رایزنی‌هایی، به‌ویژه در حوزه مبادلات بانکی، میان طرف‌های ایرانی و آمریکایی چندان دور از انتظار نیست.

این گمانه‌زنی‌ها در شرایطی است که به گفته منابع آگاه، حضور مقام‌های آمریکا در عربستان در چارچوب دو موضوع اصلی «آتش‌بس در غزه» و «پروژه عادی‌سازی مناسبات ریاض – تل‌آویوط قابل ارزیابی است. بنابراین درچنین شرایطی و با توجه به تحولات اخیر در منطقه، به‌نظر نمی‌رسد گزاره «رایزنی احتمالی مقام‌های ایرانی و آمریکایی» از حد گمانه‌زنی رسانه‌ای فراتر رود.

احتمال مذاکره اقتصادی ایران و آمریکا؟

یک کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با همشهری آنلاین دراین باره اظهارکرد: درحال‌حاضر به‌نظر می‌رسد انتشار چنین اخباری، بیش از آنکه بهره‌ای از حقیقت داشته باشد، به‌منظور فضاسازی‌های رسانه‌ای مطرح می‌شود.

حسن بهشتی‌پور با اشاره به تاثیرگذاری متقابل اخبار سیاسی و اقتصادی بر تحولات این دو حوزه در جهان‌امروز، افزود: اگرچه معتقدم در شرایط کنونی چنین رایزنی‌هایی بعید به‌نظر می‌رسد، اما به فرض انجام چنین گفت‌وگوهایی نیز نباید آن را «وادادگی» تفسیر کرد.

وی با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی که قدرت راهبردی خود را نشان داده‌ایم، در هرگونه مذاکره‌ای دست بالا را خواهیم داشت، عنوان کرد: حمله موشکی – پهپادی اخیر در چارچوب عملیات تنبیهی «وعده صادق» یا حمله موشکی سال‌های گذشته به پایگاه آمریکایی عین‌الاسد، نشان‌دهنده موضع قوی ایران در پیگیری منافع ملی و امنیت ملی کشور است. بنابراین در چنین شرایطی اگر مذاکره‌ای هم انجام شود، از موضع قدرت خواهد بود.

مذاکره از موضع قدرت

این کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل با بیان اینکه صرف امید بستن به مذاکرات رویکرد اشتباهی است، گفت: اکنون که هم تلاش‌ها برای خنثی‌سازی آثار تحریم درحال انجام است و هم جمهوری‌اسلامی قدرت و توان راهبردی خود را به جهان نشان داده، اگر مذاکره یا رایزنی هم صورت گیرد، از موضع قدرت خواهد بود.

بهشتی‌پور افزود: در چنین شرایطی اگر مذاکره نتیجه مثبتی داشته باشد که مطلوب است؛ در غیراین‌صورت نیز چیزی از دست نداده‌ایم و رویکرد خنثی‌سازی تحریم‌ها و کاهش تاثیرپذیری از راهبردهای تحریمی دولت‌های غربی همچنان با قوت پیگیری خواهد شد. مهم این است که اگر ایران مذاکره‌ای هم انجام دهد، از موضع قدرت خواهد بود.

وی همچنین با اشاره به حضور این روزهای مقام‌های آمریکایی در عربستان به بهانه برگزاری مجمع جهانی اقتصاد ادامه داد: به‌نظر می‌رسد حضور روزهای اخیر آنتونی بلینکن، وزیر امورخارجه آمریکا و دیگر مقام‌های این کشور در عربستان، بیش از هر چیز بر موضوع تحولات جاری در سرزمین‌های اشغالی و وضعیت غزه متمرکز است.

بهشتی‌پور اضافه کرد: محور رایزنی‌ آمریکایی‌ها در ریاض، موضوع غزه خواهد بود. در واقع آنان به‌دنبال راه‌حلی برای به سرانجام رساندن آتش‌بس در غزه هستند. بنابراین در شرایط کنونی و با توجه به موضع‌گیری اخیر قطر درباره میانجیگری میان حماس و رژیم صهیونیستی، به‌نظر می‌رسد دستورکار اصلی سفر مقام‌های آمریکایی به ریاض، پیش از هرچیز، احیای مذاکرات آتش‌بس در غزه خواهد بود.